Blog

De Biokovo Skywalk!

Geschreven op 06-08-2021 18:18 door Ivo

Kroatië heeft veel prachtige nationale- en natuurparken die je echt bezocht moet hebben. De meeste toeristen trekken vaak naar bekende parken als Nationaal park Plitvice Meren of Krka die mede indrukwekkend zijn door de vele watervallen.Wij hebben dit jaar besloten om het Biokovo nationaal park te bezoeken. Dit indrukwekkende gebergte steekt uit boven de Makarska Riviera, op ongeveer een uur in zuidelijker richting rijden vanuit Split.De Biokovo Skywalk, Kroatië 6De Biokovo Skywalk, Kroatië 8

Wel vaker trekken we er 1 of enkele dagen op uit richting dit mooie gebied. Dit keer besloten we 2 nachten te verblijven in Brela en daar vanuit het uitstapje te doen naar Biokovo nationaal park. Vanuit Trogir hebben we er ongeveer een uur en 15 minuten over gereden om Brela te bereiken. Luka, onze familievriend uit het dorp, stond erop dat we niet via de kustweg zouden rijden, maar echt via de rijksweg; tussen Split en Makarska kan het in de zomer ontzettend druk worden.

Uiteindelijk hebben we besloten om niet direct naar Biokovo te gaan, maar er de volgende ochtend op uit te trekken. Vanuit Brela rijd je in ongeveer 20 minuten richting de ingang van het park. Rond 10.15 kwamen aan bij de ingang van het park en dachten zo met de auto door te kunnen rijden naar het uitkijkpunt. Beetje naïef van ons natuurlijk, want de populariteit van Biokovo is enorm gestegen sinds de opening van de Biokovo Skywalk in de zomer van 2020. De wegen naar Skywalk en het hoogste uitkijkpunt op Sveti Jure zijn ontzettend smal en kunnen maar in één richting worden gebruikt. Hierdoor is besloten maar 25 auto’s per uur binnen te laten zodat tegenliggers zo veel mogelijk ontweken kunnen worden.

De Biokovo Skywalk, Kroatië 7Zodoende hebben we tot 12 uur moeten wachten voordat we met de auto het park binnen konden gaan. Tijden het wachten is er gelukkig de mogelijkheid tot het kopen van onder andere koffie en andere verfrissingen, wel uit een automaat, maar goed… Voor de hoge nood, staan er gelukkig verschillende dixies :)! Tijdens het wachten koop je vast een kaartje. Gedurende ons bezoek was dit 60 Kuna, omgerekend zo’n 8 Euro, per persoon.

Gelukkig kan je voldoende genieten van het uitzicht tijden het wachten. Vast een tip! Neem voldoende water mee tijden de reis. In de zomer kan het in dit gebied ontzettend warm worden. Hoewel er in het park wel een restaurant is, raad ik dit je toch echt aanDe Biokovo Skywalk, Kroatië 5.

Gelukkig reden we in colonne met alle 25 auto’s die naar binnen mochten, want je bent echt als de dood dat je een tegenligger tegenkomt. De wegen zijn zo smal en steil dat een aflevering van ‘De gevaarlijkste wegen’ hier niet zou misstaan. De uitzichten zijn nu al echt waanzinnig, we konden niet wachten tot we de top zouden bereiken. Vanaf de ingang rijd je in ongeveer 20 minuten naar mogelijk je eerste bestemming: een echt Dalmatische konoba (klein restaurant met lokale specialiteiten). We besloten hier op de terugweg een kijkje te nemen.

Na enkele minuten verder omhoog rijden komen we eindelijk aan bij de Biokcvo Skywalk! We hadden natuurlijk al vele foto’s en video’s bekeken en de spanning gierde al door onze lichamen. Biokovo Skywalk is een uitkijkpunt met een glazen vloer in de vorm van een hoefijzer die letterlijk gebouwd is over de rand van het gebergte. Ik ben zelf helemaal geen held als het om zulke grootte hoogtes gaat. Bijna iedereen die samen met ons naar boven is gereden bezoekt tegelijker tijd dit uitzichtpunt. Hoewel de eerste stappen op de glazenvloer je adrenaline door het dak doet schieten, went het gelukkig vrij snel en konden we genieten van het spectaculair uitzicht over de vallei, kustdorpjes en Adriatische zee. Bij heldere dagen kan je zelf helemaal Italië zien liggen.

Toch blijft het best eng op zo’n grote hoogte over een glazen plaat te lopen. Gelukkig was ik niet de enige die hier moeite mee had, de meeste bezoekers lopen letterlijk met hun handen vastgeklemd aan de reling langs de afgrond.De Biokovo Skywalk, Kroatië 4

Na ongeveer een kwartier worden we verzocht het uitkijkpunt te verlaten om ruimte te beiden aan een nieuwe lading bezoekers. Zelf wist ik ook niet helemaal wat te verwachten van dit natuurpark. De parkwachter vertelde me dat we echt nog een stuk verder naar boven moeten rijden tot het hoogste punt Sveti Jure, wat ook nog eens na het Dinara gebergte, het hoogte punt van Kroatië is om te genieten van een 360 graden zicht. Niet veel mensen besluiten dit ook te doen, mijn gevoel is dat ze al weten wat voor wegen er naar boven lopen. Wij vonden het eerste gedeelte tot de Biokovo Skywalk al een ‘thrill ride’, maar dit slaat echt alles! Met een goede auto en veel moed, raad ik je toch aan de 7 km naar boven te maken. De parkwachter heeft niet te veel gezegd, het uitzicht is echt adembenemend en doordat je niet weer letterlijk boven een afgrond op glazen platen loopt, toch weer een stuk minder eng. Boven aan Sveti Jure kan je rond de fundering van de in de jaren 60 gebouwde televisietoren en een eeuwenoude kerk genieten van bergtoppen en vergezichten.

De Biokovo Skywalk, Kroatië 3

Helaas gaan we niet meer in colonne naar beneden, waardoor je blijft hopen niemand tegen te komen. Gelukkig is er na iedere paar honderd meter de weg iets breder gemaakt zodat auto’s elkaar kunnen passeren.

Op weg naar de konoba komen we een kudde grazende paarden tegen. Aanvankelijk dachten we dat dit wilde paarden waren, maar ze besloten over de weg voor de auto mee te lopen naar wat uiteindelijk ook onze bestemming bleek te zijn. De eigenaar van de konoba blijkt ook alle paarden te verzorgen, grappig om te zien dat ze een aantal keer per dag de tocht naar beneden maken om te eten en drinken.

De Biokovo Skywalk, Kroatië 2

We besluiten nog even heerlijk te lunchen, op de foto te gaan met de lokale ster en na een geweldige dag weer terug te rijden naar Brela.

Het Biokovo gebergte is natuurlijk veel meer dan alleen de 2 uitkijkpunten die we bezocht hebben. Het is een onwijs groot natuurpark waar je onder andere dagen kunt wandelen en eeuwenoude herders- en jachthutten kan bezoeken. Pas wel goed op! In de afgelopen jaren komt het bijna jaarlijks voor dat er iemand tijden een tocht komt te overlijden door een val of uitdroging. Beluit je dit park uitgebreid te bezoeken, bereid je dan goed voor!

Get in touch

Heb je een vraag, of opmerking ergens over? Laat dan je naam, e-mailadres en/of telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op. Je kunt ons ook volgen op de onderstaande sociale media. Tot ziens bij 24Tripper!